Pazarlama iletişimi unsurları arasında en çok konuşulan ve belki de en çok beklenen şey reklamdır. Reklam hem üreticiler hem de tüketiciler için önemli bir unsur haline gelmiştir. Reklamın bu kadar önem kazanması ve günlük yaşama girmesi, birçok tanımın farklı açılardan yapılmasını sağlamıştır. Nasıl reklam yapılacağına hızlıca bir göz atalım. Bir iş, fikir, ürün veya hizmet karşılığında kitle iletişim araçlarını kullanarak hedef kitlede istenen davranışı sağlama faaliyetleridir. Bu faaliyetler düzenli, planlı ve araştırmaya dayalı olarak yürütülmelidir.
Nasıl Reklam Verilir?
Tüketici merkezli yaklaşımlar açısından reklamcılık: Üretilen ürün ve hizmetler hakkında doğru bilginin çeşitli kitle iletişim araçları aracılığıyla tüketiciye iletilmesidir. Bir başka görüşe göre ise reklam, bir ürün veya hizmetin bir kurum, kişi veya fikir tarafından, belirli bir kişi tarafından, önceden belirlenmiş bir bedel ödenerek, kitle iletişim araçları aracılığıyla topluma olumlu yönde tanıtılarak benimsenmesidir. Reklam, bir malın, hizmetin veya bir fikrin bedelini ödeyerek ve bedeli kimin ödediğini anlayacak şekilde yapılan, yüz yüze satış dışında tutundurma faaliyetleridir. Reklam, iletişim amacına ulaşmak için bir araçtır. Bu doğrultuda imalatçıların aracı kurumlarına ilanlar verilmekte; Ürünlerin, hizmetlerin ve bunlar hakkında bilgi sağlayan ürünün tüketicisi veya satıcısı olma sürecidir.
İletişim Açısından Reklamlar
Reklam bir işletmenin, ürün ve hizmetleri hakkında hedef kitleleri satın alma eylemine yöneltmektir. İşletme imajını bu kitleler üzerinde oluşturabilmek için medyada, yer ve zaman satın alma yoluyla gerçekleştirdiği ikna etme faaliyetleridir. Reklam, ele aldığı mal ve hizmetleri hoşa giden tarafları ile tanıtarak kişilerde yeni ihtiyaçlar oluşturmayı amaçlar. Ancak, bu talep yaratılırken, yüz yüze iletişim yerine büyük kitlelere aynı anda ulaşabilmek için kitle iletişim araçlarını kullanmaktadır. Bu tanımlardan reklamcılığı şöyle tanımlayabiliriz.
Bir mal veya hizmetin sürüleceği piyasası ve bu mal veya hizmetin alıcısı olacakları tarafından tanınması için yapılacak araştırmalar, reklam amacının, reklam giderlerinin ve mesaj türlerinin tasarlanması, reklam bütçesi, reklamın ne zaman yapılacağı, hangi iletişim araçlarının kullanılacağı konusundaki kararlar ve reklam içeriğinin hazırlanması gibi faaliyetlerin bütünüdür. Neticede bu bilgilerden yararlanarak reklamın özelliklerini sıralamak mümkündür.
- Reklam, pazarlama iletişiminin bir unsurudur.
- Reklamlar belli bir ücret karşılığında yapılır.
- Reklamcıdan tüketiciye (hedef kitle) akan mesajlar topluluğudur.
- Etkin bir kitle iletişim şeklidir.
- İlanı veren kişi, kurum ve kuruluş bellidir.
Reklamlar ile tüketiciler bilgilendirilmeye ve ikna edilmeye çalışılmaktadır. Reklamın mesajı, malları, hizmetleri, vaatleri, ödülleri ve sorunlara yönelik çözümleri içerir. İşletmenin belirlediği pazarlama stratejisi doğrultusunda belirlenen pazarlama hedeflerine ulaşmak için pazarlama iletişimi unsurları ile koordineli çalışır.
Yorum Gönder